Een online campagne opzetten
‘Het opzetten van een online marketing campagne, vereist creativiteit en een strategische aanpak’
Een online campagne opzetten begint met goede doelstellingen bepalen. De online campagne moet bijdragen aan de groei van de onderneming. Om dit te bereiken is niet alleen goede content nodig, maar vooral de structuur rondom de campagne bepaalt het succes. In de praktijk zien we de volgende drie doelen voor een online campagne:
- Zichtbaarheid / naamsbekendheid
- Nieuwe klanten
- Behoud van bestaande klanten
Zichtbaarheid vergroten
Door een online campagne te lanceren op social media bereik je enorm veel mensen. Ook kunnen andere kanalen ingezet worden, zoals gesponsorde blogs, Google -Display en / of Google -Shopping. De mogelijkheden zijn breed.
Het gaat bij dit soort campagnes om het werken aan de beleving rondom je merk en geregeld onder de aandacht komen.
Nieuwe klanten werven
Een ander doel van een online campagne is het genereren van nieuwe klanten. Mensen komen door de campagne in aanraking met het bedrijf achter deze campagne. Veelal zetten we hiervoor betaalde kanalen in zoals: Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Google-Display -Ads en/of -Schopping. Er is overigens nog veel meer mogelijk. De essentie is dat er een conversie tot stand komt. De campagne is vooral actiegericht.
Behoud bestaande klanten
Een ander doel van online marketing campagnes kan zijn het creëren van meer betrokkenheid bij je huidige klanten. Veel bedrijven vergeten dit. Hiervoor kan social media gebruikt worden, maar ook is e-mailmarketing en belangrijk kanaal om klanten te behouden.

Content ontwerpen
Content vraagt niet alleen om creativiteit. Goede content draagt bij aan engagement bij de doelgroep. Alles wat je online kunt delen noemen we content. Bijvoorbeeld:
- Video’s, VR, foto’s en podcasts (radio),
- blog (artikelen), berichten,
- e-boek, whitepaper, e-zine (online magazine), infographics,
- webinar, livestreams,
- nieuwsbrieven.
CustomerScope heeft alles in huis en beschikt over goede partners voor het creatieve proces. Veelal hergebruiken we bestaande content van onze opdrachtgevers.
Voor we starten met een goede online campagne
Het succes van een campagne wordt bepaald door de voorbereiding. Gezamenlijk moeten we de doelgroep behoefte kennen. Hiervoor werken wij een persona uit, bepalen welke kanalen de doelgroep gebruikt en analyseren de drie belangrijkste concurrenten. Afhankelijk van de vraag voeren we ook zoekwoordenonderzoek uit.


Voor we starten met een goede online campagne
Het succes van een campagne wordt bepaald door de voorbereiding. Gezamenlijk moeten we de doelgroep behoefte kennen. Hiervoor werken wij een persona uit, bepalen welke kanalen de doelgroep gebruikt en analyseren de drie belangrijkste concurrenten. Afhankelijk van de vraag voeren we ook zoekwoordenonderzoek uit.
De structuur achter een online campagne opzetten
Of je nu een simpele Facebook-campagne of een 360 graden campagne opzet, je zult alle marketingtools op elkaar moeten afstemmen. Het proces om te komen tot resultaat is altijd hetzelfde:
- Verkeer genereren
- Conversie bereiken
- Leads opvolgen
- Resultaten volgen
Verkeer genereren
In deze fase zorgen we voor zichtbaarheid via bijvoorbeeld Google adverteren en adverteren in social media. Het gaat om gerichte campagnes die de doelgroep activeren.
Website bezoek
Voor deze fase optimaliseren we de website en/of landingspagina’s zodat dit leidt tot een conversie. Een conversie is de status waarin de websitebezoeker en/of social media bezoeker minimaal zijn / haar e-mailadres en naam heeft achtergelaten. Het is zaak ook hiervoor content te maken en of een aantrekkelijk aanbod te hebben. We noemen dit een call-to-action.
Leads opvolgen
Gemiddeld ligt de conversie tussen de 2% en 8% dat men ingaat op de voorgaande call-to-action. Voor hen die dat niet doen creëren we vangnetroutes via retargeting.
De verkregen lead volgen we nu op. Dit kan via:
- Opvolging van telemarketing
- Opvolging door de sales organisatie
- Opvolging via specifieke geautomatiseerde e-mailmarketing
- Remarketing op eerdere website bezoekers
Monitoring
Om dit proces te volgen installeren wij gratis software van Hubspot en agency tools bij onze klanten, zodat we samen de resultaten kunnen volgen en bijsturen.
Gratis handboek: content marketing

Alles wat je moet weten over een contentstrategie en contentplanning.
Onze whitepaper content marketing richt zich op ondernemers, marketing- en salesmanagers. Na het lezen van deze whitepaper weet je wat content marketing is, hoe je een strategie uitwerkt, de contentbehoefte van de doelgroep bepaalt, hoe je het effectief inzet, welke kanalen heb je, de advertentiemogelijkheden en krijg je handige tools aangereikt die je snel verder helpen.
Benieuwd een online campagne opzetten voor jouw business?