Zoekmachine optimalisatie SEO

 

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het optimaliseren van je website om hoger te scoren in de gratis zoekresultaten van Google. Omdat je hoger gaat scoren op bepaalde zoekwoorden, krijg je meer bezoekers naar je website. Ook is het zo dat organische resultaten beter klikken dan advertenties. Zaak dus hiervan te profiteren.

Bij SEO richt je je op het gratis bezoekers naar je website trekken. Er zijn honderden tips te vinden op het internet over zoekmachine optimalisatie. Onderstaand belangrijke zaken:

  1. Schrijf Google proof
  2. Linkbuilding
  3. Technisch in order
  4. Google Mijn Bedrijf aanmaken
  5. Zorg voor relevante content en ken de zoektermen van je doelgroep

 

SEO teksten schrijven, schrijf zoekmachine optimalisatie (Google) proof.

 

Middels een zoekrobot genaamd Crawler doorloopt Google alle pagina’s op jouw website. Google kijkt voornamelijk naar de teksten. Aan de hand van de teksten en linkstructuur bepaalt Google waar jouw website over gaat. Let wel: Google is slim en kan goed beoordelen of de teksten op jouw website oprecht geschreven zijn om te informeren of om de ranking te manipuleren. Het is dus belangrijk dat jij de tekst in eerste instantie schrijft voor je bezoekers. Je moet natuurlijk wel een aantal zoekwoorden opnemen in je tekst, anders wordt het wel heel lastig om een goede positie in Google te krijgen.

 

 Stap 1 Zoekwoorden bepalen:

Dit zijn de woorden die je klanten gaan intikken in Google. In ons artikel over zoekwoorden bepalen gaan we hier uitgebreid op in. Door te bepalen wat de zoektermen zijn en hierop gericht content te maken ben je zeer doelgericht bezig.

 

Stap 2 Doel van de tekst:

Ga na wat je merkidentiteit is en schrijf een aantal dingen op voordat je gaat beginnen met schrijven. Bijvoorbeeld:

  • Voor wie schrijf je de teksten op de website?
  • Wat wil je dat de mensen doen na het lezen van de tekst?
  • Welk probleem lost jouw tekst op?

 

Stap 3 Tekst schrijven:

Hou jezelf aan een grove richtlijn van minimaal 450 woorden waar je ongeveer drie tot vijf keer het zoekwoord noemt. Google straft het ‘spammen’ van zoekwoorden in teksten. Over optimaliseer je pagina’s dus niet. Je leest er meer over in: De ultieme gids voor hogere rankings  in Google »

Het is belangrijk om meteen in de inleiding duidelijk te maken waar je pagina over gaat. Laat je zoekwoorden daarom terugkomen in de eerste tien woorden van je alinea. Blijf wel in de gaten houden dat de tekst lekker moet lopen. Dat is belangrijker dan de zoekwoorden er koste wat kost in te verwerken.

Tussenkopjes zijn bijna belangrijker dan de rest van de tekst. Gebruik daarom ook zoekwoorden in je tussenkopjes. De titel beschikt vaak over een H1 kop en de tussenkopjes H2, maar deze kunnen ook een H3 t/m H6 kop bevatten. Voeg ook alt-teksten toe aan je afbeeldingen. Dit is de tekst die onder de afbeeldingen komt te staan en hier kun je tevens je zoekwoorden in verwerken.

Hulp van plug-ins

Met de plug-in van Yoast hoef je zelf het geschreven niet te controleren. Meer over Yoast op de volgende pagina. Via de Yoast SEO plugin word je als het ware gecoacht in het ontwerpen van goede pagina’s. De basis versie van deze plug-in is gratis.

Er is veel te vinden op het internet hoe je de techniek van jouw site het beste kunt instellen als het gaat om SEO. Als je hiermee aan de slag gaat, is dit artikel een aanrader: De ultieme gids voor hogere rankings in Google »

voorbeeld  van Yoast

Stap 4 De titel:

Niet geheel onbelangrijk, de titel. Het is het beste wanneer het zoekwoord aan het begin van de titel staat. De zoekmachine begrijpt dan meteen waar de pagina over gaat. Mensen lezen vak alleen koppen, daarom is het aan te raden een H1 te volgen door een H3 subkop.

 

Stap 5 De meta-description en URL:

Denk niet alleen aan de tekst zelf, maar ook aan de achterkant van je website. Vul de meta-omschrijving bijvoorbeeld goed in. Dit is een korte omschrijving van je webpagina en deze korte tekst wordt getoond bij de zoekresultaten. Een opvallende meta-description kan zorgen dat mensen eerder op je website zullen klikken. Verwerk de zoekwoorden ook in je URL. Hiermee maak je wederom duidelijk waar je pagina over gaat.

Voorbeeld van een metatag

De techische aspecten achter zoekmachine optimalisatie 

 

Natuurlijk hangt je zoekpositie in Google af van de concurrentie. Grote kans dat je concurrentie zich hier ook mee bezig houdt. Zorg ervoor dat jouw website op het technische vlak goed in orde is. Het gaat dan om o.a.:

  • Laadsnelheid, langzame sites worden lager gerankt;
  • Veiligheid SSL of HTTPS certificaat;
  • Responsive (aanpassen aan mobiel);
  • Duidelijke structuur, breadcrumbs, menustructuur en linkstructuur tussen alle artikelen moeten de Crawler helpen de samenhang te begrijpen;
  • Sitemap, aangemeld in Google search console;
  • Aandacht voor structured data, Yoast neemt deze zorg over;
  • Voorkom gebroken links, zodat pagina’s niet gevonden worden: 404 error;
  • Voorkomen van dubbele content, gebruik hiervoor de canonical tag. Dit wijst de Crawler de primaire pagina;
  • En nog veel meer, maar voorgaande is wel de essentie.
Fitness marketing maandelijkse managementrapportage

GRATIS SEO AUDIT

Wij kunnen best voorstellen dat het voorgaande lastig is. Wil je een gratis audit, zodat je direct weet waaraan je moet werken? Stuur even een mailtje en wij maken een gratis SEO scan.

 

Backlinks, wellicht het belangrijkste onderdeel van zoekmachine optimalisatie

 

Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Backlinks zijn voor de zoekmachines zoals Google belangrijk om te bepalen hoe populair jouw website of webpagina is. Hoe meer backlinks, hoe meer positieve aanbevelingen je eigenlijk hebt van andere websites.

Elke website en pagina heeft een bepaalde waarde opgebouwd en kan de waarde door links doorgeven aan andere pagina’s en websites. De linkwaarde wordt mede bepaald door de kwaliteit van de linkende website. Hoe hoger de ‘domeinscore’ van de website, hoe interessanter het is om daar een backlink van te verkrijgen. 

 

 Gebruik Google Mijn Bedrijf

 Google “Mijn Bedrijf” is een gratis dienst van Google waarbij je je bedrijf zichtbaar maakt door een bedrijfsvermelding aan te maken. Door deze vermelding profiteer je onder andere van een bedrijfsvermelding in Google Maps.  Voor lokale zichtbaarheid van groot belang! De complete lijst met voordelen staat hieronder benoemd:

  • Lokaal beter gevonden worden van producten en diensten
  • Bedrijfsinformatie zichtbaar in de Google Maps resultaten
  • Bedrijfsinformatie en routebeschrijving zichtbaar in de Google Maps App
  • Mogelijkheden tot een kenniskaart in Google Zoeken
  • Toevoegen van openingstijden
  • Mogelijkheden tot reviews verzamelen
  • Update van diensten en content

 

Ken de zoektermen van je doelgroep

Je kunt nog zulke mooie content maken, als het niet de juiste zoekwoorden bevat, word je niet gevonden door je doelgroep!  Een zoekwoordenonderzoek geeft je het juiste inzicht. Vaak leidt dit tot verrassingen. Als specialist gebruik je vaak bepaalde woorden en vakjargon, maar als je onderzoekt hoe een consument naar hetzelfde onderwerp zoekt, krijg je soms heel andere resultaten. Juist om die reden is een zoekwoorden onderzoek belangrijk.

 Dit is een uitgebreid proces. In onze handleiding keyword onderzoek, die je hier gratis kunt downloaden, gaan we hier uitgebreid op in.

 

Download gratis:

whitepaper over content marketing.

 

‘Kom alles te weten over het opzetten van een goed contentplan’

Handboek content marketing

Onze whitepaper over content marketing richt zich op ondernemers, marketing- en salesmanagers, die meer prospects via hun online kanalen willen converteren naar klanten.

Het bevat een uitgebreide handleiding om een goede strategie op te zetten en veel tips.

Leestips:

Pin It on Pinterest

Share This