Wat is Affiliate marketing?

“Affiliate marketing is een krachtig partner programma om effectief je doelgroepbereik te vergroten”

 

Affiliate marketing is het proces waarbij een commissie wordt verdiend door de producten van andere mensen (of bedrijven) te promoten. Je vindt een product dat je bevalt, promoot het bij anderen en verdient een deel van de winst voor elke verkoop die je doet.

Affiliate staat in het kader van affiliate marketing voor partner en in vakjargon worden de affiliates ook wel publishers genoemd.

 

Wanneer is Affiliate marketing voor mij handig?

Bied je online een product en/of dienst aan, dan is affiliate marketing al gauw een goede tool om te gebruiken. Het vergroot de zichtbaarheid en stimuleert de conversie. Ga voor jezelf eens na of er andere websites/online kanalen zijn die over jouw product of dienst schrijven (exclusief de concurrenten) en daarmee jouw doelgroepen bereiken. Zouden ze ervoor openstaan jouw product/dienst te promoten? Dan kan het een partner van je zijn!

 

Door Affiliate marketing komt jouw product onder de aandacht van een breder publiek


Als je online een product en/of dienst aanbiedt dan wil je dit zoveel mogelijk onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. Met affiliate marketing zorg je ervoor dat jouw product/dienst te zien is op websites of social media van een derde partij (de affiliate).

Een voorbeeld: Stel dat je mountainbikes verkoopt via een online webshop. Vervolgens kom je online een blog tegen met ontzettend veel bezoekers en vol met mountainbike verhalen en routes. Door middel van affiliate marketing kan je er dan voor zorgen dat jouw mountainbike webshop getoond wordt op deze blogsite. Dit kan met diverse soorten promotiemateriaal. Denk aan een banner, hyperlink en/of button. Mocht de eigenaar van de blogsite de samenwerking met je willen aangaan dan is dit een affiliate/partner van jou die jouw mountainbikes promoot en published op zijn of haar website. Vandaar de naam publisher.

 

Techniek en netwerken achter Affiliate marketing

Het doel is dat er zoveel mogelijk links, banners en buttons staan op affiliate sites die voor jouw interessant zijn. Dus waar jouw doelgroep aanwezig is. Net zo belangrijk is dat al het verkeer dat via dit promotiemateriaal binnenkomt gemeten wordt. Dit wordt bij de meeste online webshops, die gebruik maken van affiliate marketing, gedaan door een affiliate marketing netwerk. De grootste affiliate marketing netwerken in Nederland zijn Daisycon, TradeTracker en Awin. Het netwerk voorziet jou als webshop eigenaar van een dashboard waar je alle impressies, kliks en transacties door middel van affiliate marketing kan monitoren. Daarnaast zorgt het netwerk ook voor de tracking. Achter elke banner, button en hyperlink dient immers een trackingcookie te komen. Het netwerk zorgt voor de afdracht van de commissie aan de affiliates en brengt dit bij jou in rekening.

 

Voorbeeld van het opzetten van affiliate marketing

We geven je hier een voorbeeld van een mountainbike webshopeigenaar:
1. De consument leest op een blogsite een artikel over mountainbike routes op de Veluwe;
2. De consument wordt door de blogger drie fietsen aangeraden die goed zijn voor deze route in de vorm van linkjes met afbeeldingen;
3. De consument klikt op een van de fietsen door naar de webshop;
4. Het netwerk zorgt ervoor dat de klik wordt gemeten en te zien is in het dashboard van de webshop eigenaar;
5. Consument koopt de fiets voor € 500,00 in de webshop;
6. De webshopeigenaar betaalt een commissie (% van de aankoopsom) aan het netwerk;
7. Het netwerk houdt een klein deel van de commissie en het overige bedrag gaat naar de blogger;
8. De blogsite (affiliate) ontvangt een commissie van het netwerk.

De commissie die gehanteerd wordt is vooraf ingesteld en heb je in eigen hand. Bij reisorganisaties ligt de commissie in Nederland rond de 4%. Voor de retailmarkt geldt een commissie van ongeveer 10%. Hoe hoger de commissie hoe meer affiliates interesse hebben in het promoten van jouw product of dienst. Je commissie dient marktconform te zijn, anders zul je zien dat dat affiliates jouw webshop niet willen promoten.

 

Verschillende soorten affiliates

In de voorgaande voorbeelden hebben wij het over blogsites. Maar naast blogsites kun je onder affiliates ook verstaan:

  • Influencers,
  • Social media accounts,
  • Reviewsites,
  • Cashbacksites,
  • Kortingscodesites,
  • Contentsites,
  • Vergelijking sites.

En zo zijn er nog veel meer. Zolang het maar mogelijk is om promotiemateriaal in de vorm van links, banners of buttons te plaatsen.

 

Netwerken

Veel webshops zijn aangesloten bij een netwerk om hun affiliate marketing uit te voeren en te beheren. Dit omdat het netwerk je gelijk voorziet van een dashboard waardoor alles overzichtelijk is in te zien. Je zal naar alle waarschijnlijkheid met meerdere affiliates samenwerken. Daarom is het wel zo fijn om in rapportages te kunnen zien hoe deze affiliates presteren, hoe ze jouw promotiemateriaal gebruiken, hoeveel commissie je aan hen kwijt bent en hoeveel omzet ze genereren. Daarnaast verzorgt het netwerk de tracking. Iets wat technisch zelf erg lastig is om te verzorgen en waar je een netwerk dus goed voor kan gebruiken. Grotere partijen zoals Bol.com hebben dit wel zelf gebouwd.

 

Onze rol 

Graag helpen wij jou bij het opzetten van jouw affiliate marketing en nemen jou deze zorgen uit handen.

 

 

 

 

Wie is jouw ideale klant?

Download onderstaand gratis een uitgebreid stappenplan om een gedetailleerde beschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst uit te werken.  Het helpt je betere content te maken en de verkoopkanalen te bepalen.

Leestips:

Pin It on Pinterest

Share This