Wat is digitale marketing

“Een overzicht van technieken en kanalen die je helpen om een goede digitale strategie op te zetten”

 

Digitale marketing gaat over het verbinden met jouw doelgroep, op de juiste plaats en op het juiste moment. Waar online marketing zich richt op bezoekers aantrekken naar je site, gaat digitale marketing een aanzienlijke stap verder. Het gebruikt alle digitale mogelijkheden om van webbezoekers loyale klanten te maken. Digitale marketing is daarmee een overkoepelende term voor alle marketinginspanningen die je online inzet.

 

Definitie:

Digital marketing is de discipline waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming worden gerealiseerd via online en interactieve media, kanalen en concepten. Digital marketing is gericht op realisatie van klantkennis en waarde voor je klant. Het uitgangspunt daarbij is het bouwen van een duurzame relatie met (potentiële) klanten door in dialoog met hen te zijn. 

 

Wat heb je aan deze informatie?

Veel ondernemers zetten online marketing in. Als ik met hen in gesprek ben, dan realiseert men zich goed dat je een website nodig hebt en dat je bezoekers naar je site haalt door online te adverteren. Ook weet men van pagina-optimalisatie voor zoekmachines (SEO). Dit is inderdaad waar online zich op richt.

Het probleem is dat online marketing niet voorziet in een aanpak om bezoekers op je site te converteren naar leads. Leads zijn bezoekers die zich identificeren door gegevens met je te delen. Door online marketing krijg je dus bezoekers, maar zonder conversiestrategie verlaten ze je site onverrichte zaken.

Online marketing oftewel internet marketing is dus een subonderdeel van digital marketing en richt zich op het aantrekken van webbezoekers. Digitale marketing gaat verder en zorgt ervoor dat deze bezoekers daadwerkelijk converteren in klanten én daarna werkt het aan het bouwen van relaties. 

 

Wat zijn de instrumenten van digitale marketing?

Digitale marketing valt uiteen in: kanalen om in contact te komen met je doelgroep, technieken om webbezoekers aan te trekken, technieken om ze te converteren en technieken om te werken aan trouwe fans. Onderstaand lichten we dit toe.

Kanalen om de doelgroep te bereiken

De kanalen die deel uitmaken van digitale marketing zijn alle kanalen met een digitale basis: websites, webshops, blog, sociale media platformen, online adverteren, e-mailmarketing, app ’s, search (bijv. Google), influencers, e-magazines, sms, billboards etc. In de kanalen ontmoet je je doelgroep.

 

Technieken om de doelgroep te activeren

De technieken binnen digital marketing richten zich op het werken aan een relatie met je doelgroep. Het gaat uit van het principe om zo veel mogelijk contactmomenten te creëren. Hoe meer contact er is hoe meer dit bijdraagt aan merkvoorkeur en-dus- koopbereidheid. Onderstaand bespreken we er een aantal:

Search Engine Optimization (SEO): Dit is het optimaliseren van je pagina’s voor zoekmachines. Verreweg de belangrijkste stap. En vaak onterecht geven webbouwers aan dat zij dit goed voor elkaar hebben.

Social media marketing: 86% van de Nederlanders zit op social media. De plek om te verbinden en te inspireren met jouw content.

Digitaal adverteren (SEA): Het See, Think, Do, Care model van Google maakt goed duidelijk waar je kunt adverteren om de doelgroep op het juiste moment te bewerken.

Het See, Think,Do en Care model van Google helpt om de juiste advertentie kanalen te kiezen.

Content marketing: Dit richt zich op het maken van content waarmee je het koop- en oriëntatiegedrag kunt beïnvloeden. Dit kan alles zijn. Bijvoorbeeld: artikelen, E-books en whitepaper, infographics, video’s, AI/VR, Webinars, etc.

Social selling: Dit is het proces om via een actieve aanwezigheid op sociale platformen meer sales te genereren. 

Website-optimalisatie: Dit zorgt gebruiksgemak, snelheid, customer experience, conversie optimalisatie, bouwen effectieve landingpagina’ s met contactformulieren, etc.

E-mailmarketing en marketing automation: E-mail en het automatiseren hiervan is nog steeds het krachtigste kanaal om contactmomenten te creëren en te inspireren met jouw content.

Affiliate marketing / drop shipping: Dit zijn concepten gericht op de promotie van diensten en of producten van andere organisaties. Je wordt als het ware reseller van hun producten.

Influencer marketing: Dit is een vorm van adverteren waarbij je je dienst of product laat promoten via een persoon met een zeker bereik op, meestal, Instagram en YouTube. Maar andere socialmediaplatformen kom je het ook tegen.

Inbound marketing: Dit verwijst naar een geïntegreerde marketing en sales aanpak. Een full-funnel benadering gericht op: aantrekken, werken aan vertrouwen, converteren en delight (loyaliteit bevorderen) door inzet van digitale marketing. Alle voorgaande technieken en kanalen worden hierin geïntegreerd. BtB bedrijven doen er verstandig aan dit te implementeren. Lees er meer over.

CustomerScope helpt organisaties zich zo te organiseren dat ze optimaal van digitale marketing profiteren. Dit gaat dus over competentie-ontwikkeling en het optimaal op elkaar uitlijnen van alle sales, marketing en services taken. 

 Door Anco van Geffen voor CustomerScope oktober 2018 (bijgewerkt 2022)

Geraadpleegde bronnen:

 

Gratis whitepaper:

Inbound marketing

Handboek inbound marketing

 

'Maak kennis met de online strategie die tot meer leads, meer sales en een hogere klantloyaliteit'

Download de gratis whitepaper over inbound marketing (digitale leadstrategie) voor ondernemers, marketing- en salesmanagers. Leer hoe leadgeneratie werkt, hoe je het in de basis opzet met handige tools die je snel verder helpen.

Leestips:

De voordelen van een Facebook shop

De voordelen van een Facebook shop

De voordelen van een Facebook shop “Een enorme kans om je producten eenvoudig en met veel beleving onder de aandacht te brengen van je doelgroep”

Wat is marketing automation?

Wat is marketing automation?

Om succes te boeken in leads verkrijgen en efficiencyslagen te maken is marketing automation het antwoord. Zowel voor het MKB als eensmansorganisaties.