Digitale marketing gaat over het verbinden met jouw doelgroep, op de juiste plaats en op het juiste moment. Waar online marketing zich richt op bezoekers aantrekken naar je site, gaat digitale marketing een aanzienlijke stap verder. Het gebruikt alle digitale mogelijkheden om van webbezoekers loyale klanten te maken. Digitale marketing is daarmee een overkoepelende term voor alle marketinginspanningen die je online inzet.

 

Definitie:

Digital Marketing is de discipline waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming worden gerealiseerd via online en interactieve media, kanalen en concepten. Digital Marketing is gericht op realisatie van klantkennis en waarde van de klant. Het uitgangspunt daarbij is het bouwen van een duurzame relatie met (potentiële) klanten door in dialoog met hen te zijn. 

 

Wat heb je aan deze informatie?

 Veel ondernemers zetten online marketing in. Als ik met hen in gesprek ben dan realiseert men zich goed dat je een website nodig hebt en dat je bezoekers naar je site haalt door online te adverteren. Ook weet men van pagina optimalisatie voor zoekmachines (SEO). Dit is inderdaad waar online zich op richt.

Het probleem is dat online marketing niet voorziet in een aanpak om bezoekers op je site te converteren naar leads. Leads zijn bezoekers die zich identificeren door gegevens met je te delen. Hierdoor krijg je bezoekers en evenzoveel verlaten je site onverrichte zaken.

 Online marketing oftewel internet marketing is dus een sub-onderdeel van digital marketing en richt zich op het aantrekken van web bezoekers. Digitale marketing gaat verder en zorgt ervoor dat deze bezoekers daadwerkelijk converteren in klanten én daarna werkt het aan het bouwen van relaties.

 

Wat zijn de instrumenten van Digitale marketing?

Digitale marketing valt uiteen in kanalen om in contact te komen met je doelgroep, technieken die je inzet om klanten te vinden, te converteren en te werken aan trouwe fans. Onderstaand lichten we dit toe.

De kanalen die deel uitmaken van digitale marketing zijn alle kanalen met een digitale basis: websites, webshops, blog, sociale media platformen, online adverteren, email marketing, app ’s, search (bijv. google), influencers, e-magazines, sms, billboards etc. In de kanalen ontmoet je je doelgroep.

De technieken binnen digital marketing richten zich op het werken aan een relatie met je doelgroep. Immers hoe meer contactmomenten je weet te creëren hoe meer dit bijdraagt aan merkvoorkeur en-dus- koopbereidheid. Onderstaand bespreken we er een aantal:

Search Engine Optimization (SEO): Dit is het optimaliseren van je pagina’s voor zoekmachines. Verreweg de belangrijkste stap. En vaak onterecht geven webbouwers aan dat zij dit goed voor elkaar hebben. 

Social media marketing: 80% van de Nederlanders zit op social media. De plek om te verbinden en te inspireren met jouw content.

Digitaal adverteren (SEA): Het See, Think, Do, Care model van Google maakt goed duidelijk waar je kunt adverteren om de doelgroep op het juiste moment te bewerken.

Het See, Think,Do en Care model van Google helpt om de juiste advertentie kanalen te kiezen.

 

Content marketing: Dit richt zich op het maken van content waarmee je het koop- en oriëntatiegedrag kunt beïnvloeden. Dit kan alles zijn. Bijvoorbeeld: artikelen, E-books en whitepaper, infographics, video’s, AI/VR, Webinars, etc.

Social selling: Dit is het proces om via een actieve aanwezigheid op sociale platformen meer sales te genereren. 

Website optimalisatie: Dit zorgt gebruiksgemak, snelheid, customer experience, conversie optimalisatie, bouwen effectieve landingpagina’ s met contactformulieren, etc.

Email Marketing en marketing automation: Email en automatiseren hiervan is nog steeds het krachtigste kanaal om contactmomenten te creëren en te inspireren met jouw content.

Inbound marketing: Dit verwijst naar een geïntegreerde marketing en sales aanpak. Een full-funnel benadering gericht op: aantrekken, werken aan vertrouwen, converteren en delight (loyaliteit bevorderen) door inzet van digitale marketing. Alle voorgaande technieken en kanalen worden hierin geïntegreerd. BtB bedrijven doen er verstandig aan dit te implementeren. Lees er meer over.

CustomerScope helpt organisatie zich zo te organiseren dat ze optimaal van digitale marketing profiteren. Dit gaat dus over competentie-ontwikkeling en het optimaal op elkaar uitlijnen van alle sales, marketing en services taken. 

 Door Anco van Geffen voor CustomerScope oktober 2018

Geraadpleegde bronnen:

 

Download gratis whitepaper inbound marketing

 

‘In 5 stappen een online aanpak die klanten aantrekt als een magneet’

Na het lezen van deze whitepaper weet je wat inbound marketing is, hoe je leadgeneratie of inbound marketing in de basis opzet en krijg je handige tools aangereikt die je snel verder helpen.

klantbelingen , customer engagement

Meer weten? Laat je inspireren.

Ontvang regelmatig nieuws en inspiratie over klanten vinden, binden en trouwe fans maken.

Dank je voor je aanmelding

Share This