Zoekwoorden bepalen, hoe je dit handig doet.

“Hoe weet je waarop je doelgroep zoekt? Zonder word je niet gevonden!”

 

Bij elke zoekopdracht geven we zoekwoorden in en krijgen een aantal resultaten door Google gepresenteerd. De vraag is hoe je in deze resultaten naar voren komt. Immers de eerste drie resultaten krijgen 90% van alle kliks. Zaak dus hier bij te zijn. Zoekmachineoptimalisatie (seo) is dé techniek die hiervoor zorgt en dit begint met de juiste zoekwoorden te gebruiken waar jouw doelgroep op zoekt. Hoe je deze bepaalt behandelen we hier.

Zoekwoorden inzetten

Zoekwoorden of keywords kun je inzetten in de headline van je nieuwsbrief, blog-artikelen, meta tags en in alle andere content van je website. Zoekt iemand op een woord, dan wordt deze content als suggestie aangedragen door de zoekmachine.

 Door middel van een zoekwoorden onderzoek bepaal je welke zoektermen relevant zijn om te gebruiken op jouw website. Op basis daarvan pas je de content op de website aan. Onder content verstaan we alles wat je online met elkaar kunt delen. Dat kan dus tekst, videos, geluidsfragmenten en fotos zijn.

Zoekwoorden bepalen

Je kunt nog zulke mooie content maken, als het niet de juiste zoekwoorden bevat, word je niet gevonden door je doelgroep!  Een zoekwoordenonderzoek geeft je het juiste inzicht. Vaak leidt dit tot verrassingen. Als specialist gebruik je vaak bepaalde woorden en vakjargon, maar als je onderzoekt hoe een consument naar hetzelfde onderwerp zoekt, krijg je soms heel andere resultaten. Juist om die reden is een zoekwoorden onderzoek belangrijk.

Het zoekwoordenonderzoek

Dit is een uitgebreid proces. In onze handleiding keyword onderzoek,  die je hier gratis kunt downloaden, gaan we hier uitgebreid op in. Onderstaand een korte samenvatting hiervan.

1. Maak een keyword list:

Een zoekwoorden onderzoek mag best intuïtief beginnen. Denk na over wat je precies aanbiedt. Op welke vragen geeft je product, dienst of content een antwoord? Maak een overzicht van die vragen voor een goed uitgangspunt.

Voer deze termen vervolgens in Google in en bekijk de auto-aanvullingen en gerelateerde zoekopdrachten (onderaan de Google pagina). Verder kunnen advertenties, Adwords en de concurrentie je inspireren.

2. Rangschik de zoekwoorden:

Nu je een grote verzameling zoektermen hebt verzameld, ga je ze rangschikken. Verdeel ze in drie groepen:

Head keywords bestaan uit één woord en verwijzen naar het centraal onderwerp

Body keywords zijn meerdere zoektermen (twee à drie) die specifieker zijn dan head keywords. Denk aan zakelijk bloggen.

Long-tail keywords duiden, naast het onderwerp, ook aan wie je doelgroep is of welk probleem je oplost, zoals schoonmaak oplossingen voor scholen.

Fitness marketing maandelijkse managementrapportage

GRATIS SEO AUDIT

Wij kunnen best voorstellen dat het voorgaande lastig is. Wil je een gratis audit, zodat je direct weet waaraan je moet werken? Stuur even een mailtje en wij maken een gratis SEO scan.

3. Onderzoek het volume:

Nadat je de gevonden zoekwoorden onderverdeeld hebt,  controleer je het zoekvolume van elk keyword. Dat kan je terugvinden in de keyword planner van Google. Er zijn overigens veel meer tools.

Het gemiddelde maandelijkse zoekverkeer voor je keywords vertelt veel over de populariteit ervan. Ligt het zoekvolume bijzonder hoog, dan is het wellicht moeilijk om op die term te scoren. Let ook op dat het volume niet te laag is. Dat wijst erop dat er sowieso weinig verkeer is voor die zoekopdracht.

4. Begin met de belangrijkste:

Na het volume onderzoek weet je welke termen veel en weinig bezocht worden. Op basis van dit inzicht kun je je keuzes maken. Bedenk dat zoekvolume van body keywords lager ligt dan dat van head keywords en dat van long tail keywords nog veel lager, maar de kans op conversie wordt groter. Dit wordt verklaard door het feit dat een lange zoekterm beter aansluit op de verwachting en dus is de content relevanter voor de zoekwens.

 

Tot slot nog iets over SEO

SEO, Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie is een verzameling van technieken die erop gericht zijn om je website te optimaliseren voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines.

Een goede SEO-strategie combineert:

  1. optimalisatie van de technische kant van de website,
  2. het aanbrengen van de juiste link- en sitestructuur en
  3. SEO-vriendelijkheid van de content. 

Wij helpen graag met het optimaliseren van je SEO en keyword aanpak. Ook kunnen we je de gratis handleiding adviseren waarin we dieper op deze materie ingaan.

 

Voor CustomerScope juli 2019 door Anco van Geffen

 

Bronnen:

Yoast seo

Hubspot

Handboek zoekwoordenonderzoek.

 ‘Handige tips en tools en een handleiding om beter gevonden te worden’.

 

Leestips:

Wat is marketing automation?

Wat is marketing automation?

Om succes te boeken in leads verkrijgen en efficiencyslagen te maken is marketing automation het antwoord. Zowel voor het MKB als eensmansorganisaties.