Social media strategie
”Beschik jij over een social media strategie?”
Succes op social media: iets waar veel bedrijven naar streven. Dat gaat je niet lukken door volgers te kopen, een paar hashtags onder je post te zetten of dagelijks content te pushen. Hiervoor is een strategie nodig, een echte social media strategie.
Een socialmediastrategie; jij kunt niet zonder!
Social media is bijna niet meer weg te denken uit een algemene online strategie. Met een socialmediastrategie beschrijf je eigenlijk hoe en waarom je social media gaat inzetten.
Voor elke fase in de customer journey is er een socialmediakanaal te vinden dat hiervoor geschikt is. Een paar jaar terug zagen we social media echt als branding kanalen. Hier is het nog steeds heel erg geschikt voor, maar de mogelijkheden zijn inmiddels zo uitgebreid dat het steeds meer e-commerceplatformen worden. Met de introductie van bijvoorbeeld Instagram Shopping kun je gemakkelijk relevante bezoekers overhalen jouw product te kopen. Daarnaast kun je ook steeds eenvoudiger leads verzamelen door middel van leadgeneratie.
Laten we er samen voor gaan!
Onze dienstverlening in Social media
Lees meer over:
Onze dienstverlening in Social media
Lees meer over:
Een socialmediastrategie; jij kunt niet zonder!
Social media is bijna niet meer weg te denken uit een algemene online strategie. Met een socialmediastrategie beschrijf je eigenlijk hoe en waarom je social media gaat inzetten.
Voor elke fase in de customer journey is er een socialmediakanaal te vinden dat hiervoor geschikt is. Een paar jaar terug zagen we social media echt als branding kanalen. Hier is het nog steeds heel erg geschikt voor, maar de mogelijkheden zijn inmiddels zo uitgebreid dat het steeds meer e-commerceplatformen worden. Met de introductie van bijvoorbeeld Instagram Shopping kun je gemakkelijk relevante bezoekers overhalen jouw product te kopen. Daarnaast kun je ook steeds eenvoudiger leads verzamelen door middel van leadgeneratie.
Laten we er samen voor gaan!
In 5 fases bouwen aan een socialmediastrategie
Het inzetten van socialmediakanalen is niet alleen verschillend per fase, maar ook verschillend voor B2B en B2C. Zo is Snapchat bijvoorbeeld perfect in te zetten in de B2C ‘see’ en ‘respond’ fase om awareness te creëren. Snapchat zul je niet zo snel voorbij zien komen in de B2B-branche. Hier is LinkedIn weer een belangrijk platform en dit zie je dan ook regelmatig terugkomen in de customer journey.
Maar hoe zet je nu deze kanalen ook daadwerkelijk goed in en bouw je echt een social media strategie? Voor het opzetten van jouw socialmediastrategie hanteren wij 5 fases. Iedere fase speelt in op een bepaald aspect binnen social media wat samen een volledige strategie vormt. Er is geen concreet eindpunt, alle fases blijven zich herhalen. Met CustomerScope doorloop je een soepel proces en ben je verzekert dat op de juiste manier social media wordt ingezet.
Een socialmediastrategie opzetten bestaat uit 5 fases:
Stap 1. Doelstellingen bepalen en vertalen naar socialmediadoelstellingen door ze SMART te maken
Stap 2. Doelgroep-content-behoefte definiëren. Samen bepalen we aan de hand van persona’s wat de doelgroep aanspreekt
Stap 3. Media en middelen. Hier definiëren we welke social media kanalen we gaan inzetten en waarop we jouw content gaan verspreiden.
Stap 4. Contentplanning uitwerken. Samen bepalen we welke content je wilt verspreiden en plannen de creatie en publicatie
Stap 5. Opvolgen resultaten. Hiervoor leggen we een gemakkelijk te gebruiken dashboard aan.
Een socialmediastrategie opzetten bestaat uit 5 fases:
Stap 1. Doelstellingen bepalen en vertalen naar socialmediadoelstellingen door ze SMART te maken
Stap 2. Doelgroep-content-behoefte definiëren. Samen bepalen we aan de hand van persona’s wat de doelgroep aanspreekt
Stap 3. Media en middelen. Hier definiëren we welke social media kanalen we gaan inzetten en waarop we jouw content gaan verspreiden.
Stap 4. Contentplanning uitwerken. Samen bepalen we welke content je wilt verspreiden en plannen de creatie en publicatie
Stap 5. Opvolgen resultaten. Hiervoor leggen we een gemakkelijk te gebruiken dashboard aan.
Download gratis:
whitepaper over contentmarketing.
'Het inzetten van de juiste content en juiste marketingkanalen leidt tot meer aanvragen en merkbeleving.'
Onze whitepaper over contentmarketing richt zich op ondernemers, marketing- en salesmanagers, die meer prospects via hun online- en socialmediakanalen willen converteren naar klanten.
Het bevat een uitgebreide handleiding om slim content te maken, welke kanalen je kunt kiezen, hoe je een contentplanning opzet en veel tips.
Verschenen blogberichten over social media:
De voordelen van een Facebook shop
De voordelen van een Facebook shop “Een enorme kans om je producten eenvoudig en met veel beleving onder de aandacht te brengen van je doelgroep”
In 7 stappen een Facebook en Instagram shop opzetten
In 7 stappen een Facebook en Instagram shop maken. Handig, als je jouw fysieke verkoop naar de online wereld wilt verplaatsen.
Maak kennis met tools van Facebook en Instagram
Ontdek in dit blog tools waarmee je je producten of services kunt delen, bedrijfsupdates kunt bieden en relaties met klanten kunt onderhouden.
Jouw socialmedia-aanpak staat als een huis!
Nadat we bovenstaande 5 fases nauwgezet hebben doorlopen en afgerond staat jouw socialmediastrategie als een huis. Wij adviseren onze klanten als onderdeel van de socialmediastrategie budget te reserveren voor adverteren op de socialmediakanalen. De algoritmes van de socialmediaplatformen werken namelijk zo dat engaging content beter wordt beloond met een plaats in de tijdlijn van de (potentiële) bezoeker of klant. Om ervoor te zorgen dat de betrokkenheid en/of het bereik van jouw content wordt vergroot, kun je er aan denken om deze te promoten door middel van adverteren.
We denken goed na over hoe we zo efficiënt mogelijk hoogwaardige content kunnen produceren en dit zo effectief mogelijk inzetten op de socialmediakanalen. Dat scheelt tijd en geld.
Meten is weten als onderdeel van een socialmediastrategie
Om jouw socialmediadoelstellingen te behalen en te meten is het handig om bij het bepalen van jouw socialmediastrategie een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) op te stellen en het verloop periodiek (wekelijks of maandelijks) bij te houden. Op deze manier kan je zien of de doelen worden behaald of dat je toch de content moet bijschaven om de doelstellingen te realiseren. CustomerScope is marketing partner en kan jou hierbij helpen. Wij maken alles meetbaar en experimenteren met verschillende versies en visies. Altijd op zoek naar het beste resultaat voor jouw onderneming!
Meer weten over onze socialmediacases?
‘CustomerScope, Anco, heeft voor onze 20 aangesloten retail ondernemers een workshop Facebook-marketing verzorgd. Wat een kennis en passie, heerlijk! Er was een groot verschil in kennisniveau van de deelnemers maar Anco speelde hier erg goed op in. Dankjewel!’
Benieuwd naar jouw groeikansen?
Graag informeren we je kosteloos en vrijblijvend.