Een goede social media strategie voorkomt veel geld, tijd en irritatie.

In 5 stappen een goede strategie opzetten.

Een social media strategie is een must have voor een goede marketingaanpak. De populariteit en het gebruik van social media groeit nog steeds. En de mogelijkheden voor het maken van aantrekkelijke content en doelgroepactivatie wordt steeds uitgebreider. Maar welk social media platform gebruik je waarvoor? En hoe zorg je voor de juiste aanpak? In dit artikel neem ik je mee in de beginstappen voor het maken van een social media strategie.

Social media strategie, maar wie bereik je waar?

Allereerst de vraag beantwoorden, wie bereik je op welk platform. Jaarlijks verricht Newcom hier onderzoek naar. Onderstaand de resultaten van 2020.

Onderstaand het gebruik van social media totaal:

Grafiek van Newcom gebruik social media

Bekeken naar het totaal dagelijks gebruik van social media laat dit het volgende beeld zien:

Grafiek Newcom dagelijks gebruik social media

Onderstaand het belang dat de gebruikers hechten aan Facebook of Instagram:

Grafiek Newcom verschil Facebook en INstagram

En tot slot een overzicht van het dagelijks aantal gebruikers:

Dagelijks aantal gebruikers social media in een grafiek
Dagelijks aantal gebruikers in een grafiek 2

Voor ieder wat wils.

Veruit de meeste Nederlanders gebruiken social media, maar wel om verschillende redenen. Twitter, Facebook, LinkedIn, Messenger, WhatsApp en Instagram, trekken wellicht dezelfde mensen aan, maar elk platform heeft zijn eigen content wensen. 

Zo trekt Instagram veel jonge mensen tot +- 35 en het delen van foto’s en video’s staat hier centraal. Dit maakt het tijd besteden aan je profielpagina en de kwaliteit van je content van groot belang. Facebook heeft weer z’n eigen wensen en trekt ook doelgroepen aan van hogere leeftijd. Verder geldt dat de meeste platformen geweldig veel advertentiemogelijkheden bieden. Facebook en vooral Instagram zijn sterk actief om zich op het gebied van e-commerce te ontwikkelen. LinkedIn is goed geschikt om een zakelijke doelgroep te targeten. Om hierin meer begrip te krijgen kun je de profielpagina’s van bedrijven op de verschillende platformen bekijken en hiervan leren. 

 Naast dit artikel lezen kun je ook onze kennissessie boeken. Hierin behandelen we alle mogelijkheden, kenmerken en reiken we een raamwerk voor jouw eigen social media strategie aan. Lees hier meer over 

 

 

Tijd voor een social media strategie!

Het hoofdthema van dit bericht is dat je eerst een goede social media strategie moet bepalen voor je aan de slag gaat. Dit scheelt geld, tijd en een hoop frustratie. Maar hoe doe je dit handig? Hiervoor gebruiken wij altijd 5 bouwstenen. Achtereenvolgens nemen we ze bondig door. 

Wie is je doelgroep?

Wij maken altijd eerst een persona.  Dit helpt om vragen te beantwoorden zoals:

  • Wat leest de doelgroep graag?
  • Wat zijn hun doelen?
  • Welke problemen willen ze oplossen?
  • Welke kanalen gebruiken ze?
  • Waarom kiezen ze voor jouw business?
  • Enz.

Lees meer over het uitwerken van een persona.   

Wat is de behoefte?

In deze fase geef je antwoord op de vraag wat de behoefte aan inspiratie én informatie is die men zoekt. Bedenk dat social media gebruikt wordt voor ontspanning en vermaak. Men wil er verrast worden, leuke dingen ervaren en zich even ontspannen. Hoe aansprekender en relevanter de content is, hoe meer engagement dit oplevert.

Kijk is wat jouw concurrenten doen. Binnen de platformen heb je analysetools die ook veel inzicht geven.

Doelen stellen.

Wat wil je bereiken? Zonder doel geen energie. De doelen die je wilt bereiken bepalen je content, inrichting platformen, contactmogelijkheden en of je wel of niet gaat adverteren. Vragen die hierbij horen zijn bijvoorbeeld:

  • Wil je meer naamsbekendheid?
  • Je online business promoten?
  • X% meer fysieke traffic naar je winkel?
  • Meer klantbetrokkenheid?
  • Meer herhalingsaankopen?
  • Inzetten als contactkanaal?
  • Of een combinatie van bovenstaande.

 

Content strategie.

Je weet nu wie je wilt bereiken en waarom. Nu komt de fase van content maken. Content is alles wat je online kunt delen, foto’s, video’s, artikelen, podcast, webinars, etc.

Dit is de fase van leren, leren en nog eens leren. Het is zaak dat je jouw bedrijfsmissie en visie vertaalt naar een verhaal (storytelling). Op een consistent wijze ga je je lezers meenemen in wat jou uniek maakt en leidt tot merkbeleving. 

Wij gebruiken hiervoor een contentkalender. Deze maken we minimaal twee maanden vooruit, zodat je tijd hebt om te werken aan echt verzorgde content die planmatig inspeelt op jouw businesstrends. Een goede planning geeft rust om op voorhand na te denken over over je bericht.  

Wil je meer praktische handvaten voor Facebook, dan is deze gratis te downloaden: handboek over Facebook.

 

Meten.

Wij geven de voorkeur aan een maandrapportage waarin alle resultaten zichtbaar worden. Het gaat bij social media niet om likes. Maar om de betrokkenheid (engagement) die de berichten hebben. Binnen de platformen vind je een heel palet aan kengetallen hoe men de content waardeert. Hoe meer engagement je bereikt hoe groter het bereik wordt binnen het platform en dus in het bereiken van je doelgroep. Dit hangt af van de algoritmes die de platformen aanhouden.

Door dit maandelijks te monitoren, op een strategisch niveau,  ga je leren wat je kunt verbeteren.

Tot slot.

Het opzetten van een goede strategie gekoppeld aan het planmatig werken via een contentkalender krijgt nog te weinig aandacht in het MKB. Hierin tijd investeren loont direct. Graag helpen we ook jou.

Voor CustomerScope augustus 2019 door Anco van Geffen (revisie 2020)

Geraadpleegde bronnen:

Social media landschap 2020: Newcom

 

Handboek Facebookmarketing.

 ‘Handige tips en tools om je resultaat te verbeteren’.

 

Leestips:

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Ontvang elke twee weken nieuws, ideeën, handige tools en ander voordeel over klanten vinden, binden en trouwe fans maken.

Dank voor je aanmelding.

Pin It on Pinterest

Share This