De 7 voordelen van het schrijven van een blog

            “Een blog is het krachtigste online instrument voor online succes”

 

Zouden anderen mijn blog wel lezen? Levert bloggen echt wel wat op en waar schrijf ik dan over? En waar haal ik de tijd vandaan? Veel ondernemers stellen zich regelmatig deze vragen maar belemmeren diezelfde ondernemers ook om te starten met bloggen. In dit blog leggen wij uit welke voordelen bloggen jou en jouw onderneming biedt als het gaat over werken aan jouw zichtbaarheid en gevonden worden.

Bloggen gaat over het inspireren van jouw doelgroep en het geeft tevens antwoord op een vraag, een probleem of uitdaging van deze doelgroep. Kortom, bloggen is het op een creatieve en enthousiaste wijze schrijven over trends, nieuws en innovaties die spelen in jouw bedrijfstak. Vervolgens plaats je de blogs op de website en promoot ze op de diverse platformen en in jouw nieuwsbrieven. Maar je kunt er ook mee adverteren in social media, waardoor jouw bereik groeit.

Het schrijven van een blog zorgt dat je strategisch nadenkt over wat jij wilt communiceren. Dit leidt niet alleen tot naamsbekendheid en nieuwe opdrachten via jouw netwerk maar helpt je ook nog eens bij omzetgroei; je kunt jouw kernboodschap feilloos en helder overbrengen.

 

1. Het bereiken van jouw doelgroep

Allereerst wil je graag gehoord en gezien worden als ondernemer. Met het schrijven van een blog realiseer je onder andere meer bezoekers naar jouw website. Hoe meer geïnteresseerden jouw website bezoeken, hoe duidelijker het voor Google is dat jij relevant bent waardoor jouw website vaker zichtbaar is in de zoekresultaten.

Jouw lezers die in het begin bestaan uit vrienden, familie, collega’s en kennissen vinden het blog inspirerend en leuk genoeg om het te delen via hun eigen social media kanalen. Hierdoor creëer je al op een simpele wijze meer bereik. En jouw blog wordt gevonden door de diverse zoekmachines. Schrijf over onderwerpen waar jouw doelgroep ook naar zoekt en die antwoord geven op vragen en problemen. Hoe specifieker het onderwerp, hoe groter de kans dat jouw blog hoog rankt in de zoekmachines.

Met jouw blogs trek je jouw ideale doelgroep en blijf je met ze in contact. En uiteindelijk zullen deze potentiële klanten trouwe klanten worden en je bovendien aanbevelen. Door de inhoud steeds beter te laten aansluiten op de behoeften van jouw doelgroep ga je steeds meer toegevoegde waarde leveren. Door regelmatig van je te laten horen in een blog wordt het voor jouw lezers steeds duidelijker waar je voor staat en hoe de samenwerking met jou eruit ziet.

 

2. Jij investeert in de relatie met jouw doelgroep

Bij bloggen staat de relatie met jouw doelgroep centraal. En als je regelmatig leuke, interessante of waardevolle blogs schrijft en publiceert op de diverse platformen, dan is de kans erg groot dat de bezoeker terugkomt, jou volgt op social media of zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Hoe groter de  zichtbaarheid, hoe beter jouw blog en onderneming wordt onthouden. Hierdoor bouw je aan vertrouwen. En als de lezer dan ooit een product of dienst wil kopen dat jij aanbiedt, dan denkt hij/zij waarschijnlijk direct aan jouw onderneming. Er is dan sprake van een comfortabele ‘top-of–mind’ positie.

 

3. Jij wordt de expert op jouw vakgebied

Regelmatig met veel passie over een onderwerp schrijven is wellicht de beste manier om (een nog grotere) expert te worden in het onderwerp. Het reflecteert hoe je met jouw onderneming in de maatschappij staat. Een blog is tevens een representatie van jouw vakkennis en manier van denken waardoor jij de gewenste en noodzakelijke geloofwaardigheid en autoriteit creëert. Elk blog dat je schrijft, is een stap voorwaarts en kan je meer bezoekers naar de website, reacties en nieuwe samenwerkingen opleveren.

Jouw eigen kennis groeit daarnaast ook doordat jij vaker op zoek gaat naar informatie over het onderwerp waar je over wilt schrijven. Je leest die stukken aandachtiger en kritischer waardoor jouw eigen kennis ook groeit en daarnaast vergroot het ook nog eens jou kennis en vaardigheden in online marketing.

 

4. Jouw mailinglijst groeit via jouw blog

Waarom is jouw mailinglijst zo belangrijk? De mailinglijst is één van jouw belangrijkste tools als ondernemer. Waarom? Jouw mailinglijst is een database van prospects en klanten die binnen jouw doelgroep vallen. Je hebt hun gegevens nodig om het contact met ze te onderhouden maar ook om een waardevolle relatie op te bouwen. Hoe groter jouw database met prospects en klanten, hoe groter de waarde van jouw onderneming.

Een belangrijk element om jouw mailinglijst te laten groeien is een blog. Door de artikelen die je publiceert kun je de nieuwsbrieven opmaken. Hiermee maak je gemakkelijker nieuwsbrieven, maar ook creëer je meer bereik voor de blogberichten; meer mensen lezen het.

In een blog kun je tevens refereren aan een bepaald e-book of een andere giveaway, in ruil voor een naam en emailadres. Hiermee stimuleer je mensen om zicht in te schrijven voor mailinglijst.

Heeft iemand zijn of haar e-mailadres aan jou gegeven voor op jouw lijst, bedank hem of haar dan daarvoor. Dit kan via de eerste nieuwsbrief die je verstuurt. Door je lezer te bedanken, start jullie relatie met een positief gevoel en kun je gaan werken aan de relatie zodat de potentiële klant jou gaat vertrouwen. Vergeet niet: mensen moeten jou kennen, leuk vinden én vertrouwen, voordat ze klant bij jou zullen worden.

 

Lees tip

Nu kun je zelf aan de slag, ook kun je het bloggen uitbesteden. Voor veel ondernemers maken wij maandelijks een bericht, plaatsten deze op de website en posten deze op social media. Dit al v.a. € 185,00 per maand. lees meer >> klik hier 

5. Door bloggen wordt je beter gevonden in zoekresultaten

Door te bloggen wordt jouw website beter vindbaar in de zoekresultaten. Door frequent inspirerende en unieke blogs te schrijven en te publiceren, wordt je dus steeds beter vindbaar via zoekmachines zoals Google. Google vindt het belangrijk dat websites regelmatig nieuwe content krijgen. Houd wel bij het schrijven zoveel mogelijk rekening met de woorden waarop jouw doelgroep zoekt. Een zoekwoordonderzoek kan je hierin inzicht geven.

Een onderzoek van Hubspot toont aan dat websites van ondernemers met een blog 63% meer leads trekken.

 

6. Een blog is de brandstof van jouw online marketing

Een blog is de brandstof van jouw content marketing en inbound marketing. In een blog publiceer je content die jij kunt gebruiken voor al jouw online marketingkanalen:

  • bereik en webverkeer kun je vergroten door jouw blog posts te delen op sociale media,
  • met jouw blogs kun je regelmatig een nieuwsbrief uitsturen met nuttige artikelen, tips en informatie om zo top-of-mind te blijven,
  • je kunt meerdere kleine blog posts samenvoegen tot een handige lead magnet waarmee je contactgegevens van potentiële klanten kunt verzamelen.

Dankzij een blog heb je online iets te vertellen en blijft jouw website actueel. Bovendien leid je alle bezoekers naar jouw eigen website. Daar heb je de volledige controle om hen te overtuigen van jouw producten en diensten!

 

7. Langdurige resultaten

Als jouw blog met gevoel en passie geschreven is en de inhoud jouw doelgroep aanspreekt, dan garandeer ik dat jouw webverkeer zal stijgen, en vast en zeker met meer klanten tot gevolg.

Realiseer je wel dat bloggen een langetermijnstrategie is maar wel met langdurige resultaten. Het kan enkele maanden duren voor jouw blog opgepikt wordt door de diverse zoekmachines. Zodra jouw blogs aanslaan blijven ze wel constant bezoekers naar jouw website aantrekken.

 

Download gratis:

whitepaper over content marketing.

 

‘Kom alles te weten over het opzetten van een goede contentstrategie’

Handboek content marketing

Onze whitepaper over content marketing richt zich op ondernemers, marketing- en salesmanagers, die meer prospects via hun online kanalen willen converteren naar klanten.

Het bevat een uitgebreide handleiding om een goede strategie op te zetten en veel tips.

Leestips:

Wat is marketing automation?

Wat is marketing automation?

Om succes te boeken in leads verkrijgen en efficiencyslagen te maken is marketing automation het antwoord. Zowel voor het MKB als eensmansorganisaties.