6 tips voor meer organisch bereik op Facebook

 

Organisch bereik op Facebook wordt steeds moeilijker te realiseren. 2.74 biljoen. Dat is het aantal actieve gebruikers per maand op Facebook. Indien jij van plan bent in te stappen in deze markt dan is het belangrijk dat je voor dit kanaal een strategie hebt bepaald waarmee je jouw organische groei weet te bereiken. 

Op dat punt kan CustomerScope jou helpen met meer organisch bereik via Social media!

Op een organische wijze jouw marketing doelstelling bereiken is niet zo gemakkelijk als het ooit geweest is, maar onmogelijk is het zeker niet.  Indien je de juiste voorbereidingen treft, en dit zorgvuldig en met aandacht opzet is Facebook organisch bereik nog steeds een van de beste manieren om bewustzijn onder jouw doelgroep te creëren en het online verkopen van jouw product of dienst te stimuleren.

 

Wat verstaan we onder organisch bereik op Facebook?

Facebook organisch bereik is het aantal mensen voor wie jouw content zichtbaar is op dit sociale platform, een gratis methode om jouw content gratis te stimuleren en zichtbaar te laten zijn voor jouw doelgroep. Aan de andere kant betalen marketingbureaus het platform voor advertenties en gestimuleerde posts om promoties zichtbaar te maken.

Naarmate de tijd vordert is het voor ondernemers wel moeilijker geworden om te profiteren van organisch bereik op Facebook. Dit komt voornamelijk door veranderingen in het algoritme van het platform dat bepaalt welke content voor jou zichtbaar is. Maar dat wil niet zeggen dat deze wijze van marketing bedrijven op Facebook niet efficiënt zou zijn.

 

Is organisch bereik nog steeds van belang op Facebook?

Het korte en volmondige antwoord is: ja.

Het organisch bereiken van jouw doelgroep op Facebook kan nog steeds een zeer belangrijke rol spelen in jouw online marketing strategie.

Wellicht stel jij jezelf de vraag of je dan niet beter kunt kiezen voor betaalde advertenties op Facebook om dezelfde resultaten te behalen?

Onthoud dat betaalde advertenties voornamelijk bedoeld zijn om mensen binnen te halen. Je hebt nog steeds een consistente stroom van hoge kwaliteit content nodig om deze lezers/kijkers om te zetten in trouwe klanten van jouw merk en product of dienst.

Zie jouw Facebook-strategie als een magazine. Jouw betaalde advertentie is de flitsende tijdschriftcover die mensen verleidt om in te bladeren tijdens het wachten in de rij en het vervolgens terug te leggen in het schap. Jouw content met aansprekende en spannende verhalen overtuigt deze lezer om het tijdschrift ook daadwerkelijk te kopen en mee naar huis te nemen.

Beide soorten content zijn belangrijk voor jouw totale online marketing succes op Facebook.

 

6 manieren om jouw organisch bereik op Facebook te verbeteren en te optimaliseren

Het maken van aantrekkelijke organische content voor Facebook is niet eenvoudig. Er is veel concurrentie, jij deelt dit platform namelijk met onnoemelijk veel andere berichten per dag.

Met dat in het achterhoofd, zetten wij hieronder zes bruikbare en praktische op een rijtje waarmee je in een korte tijd jouw organisch bereik aanzienlijk kunt verbeteren. Zo leer je al snel hoe jouw bedrijf kan profiteren van een sterke propositie op het platform Facebook. 

 

Stap 1. Zorg voor een stevige basis 

Dat klinkt voor de hand liggend maar niet onbelangrijk om te melden:

Maak goede content en volg de regels en richtlijnen.

Je kunt gebruik maken van de meest geavanceerde technieken op Facebook, maar als je het nalaat content van hoge kwaliteit te creëren en niet de richtlijnen van Facebook volgt, zal jouw content geen effect hebben en bereik je niet het gewenste doel.

Wat is dus goede content? Goede content houdt jouw doelgroep bezig, het informeert en het prikkelt de lezer. En idealiter doet het alle drie.  

Hoe volg je de regels en richtlijnen? Voordat jij jouw content post dien je de community normen van Facebook te lezen en te begrijpen. Dit kun je lezen in zes hoofdstukken. Besteed met name aandacht aan het hoofdstuk “Aanstootgevende Content” . Na het lezen van deze hoofdstukken ben je op de hoogte van de richtlijnen en de grenzen die Facebook stelt aan de content, wat is aanvaardbaar en wat niet.

De gevolgen van het schenden van deze richtlijnen variëren van een waarschuwing tot het verwijderen van jouw account. Je kunt in beroep gaan tegen dit besluit. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent en het proces begrijpt, voor het geval je ooit een rode vlag krijgt.   

Ben je je bewust van de basisprincipes van Facebook dan kun je overgaan tot een meer geavanceerde strategie met als doel het organisch bereiken van jouw doelgroep. 

 

Stap 2. Ken het algoritme van Facebook en ga voor optimalisatie

Om vast te stellen wat mensen willen zien, gebruikt Facebook een algoritme om de actuele berichten op jouw timeline te rangschikken. Inzicht in dit systeem helpt jou om het meest optimale resultaat te behalen uit jouw organisch bereik door frequenter content te publiceren en daardoor op meer timelines te verschijnen.

Hoe ziet dit algoritme van Facebook er uit? Facebook laat niet het achterste van haar tong zien, maar we kunnen ons nog steeds inspannen om er achter te komen op welke wijze we onze organische berichten op de timeline van meer lezers kunnen laten verschijnen.

Hootsuite, het moederbedrijf van AdEspresso, deed in 2021 onderzoek naar het algoritme van Facebook. Hootsuite concludeerde dat Facebook een aantal belangrijke richtlijnen hanteert bij het rangschikken van publicaties:

  • De relatie tussen degene die publiceert en de eigenaar van de timeline,
  • De aard van de inhoud (video, foto, etc.),
  • Het aantal reacties en opmerkingen,
  • Is het bericht actueel/nieuw.

Op basis van deze bevindingen adviseert Hootsuite jou in 11 tips om de zichtbaarheid van jouw organische content te optimaliseren. In het artikel lees je onder andere:

  • Reageren op jouw publiek,
  • Het stimuleren van jouw publiek om te reageren op andere lezers,
  • Streven naar meer enthousiasme/betrokkenheid dan likes.

Deze 11 tips zijn te lezen in het artikel van Hootsuite. klik hier om het te lezen

Met deze inzichten ben je in staat het algoritme van Facebook voor, in plaats van tegen, je te laten werken voor je campagnes.

Download gratis:

whitepaper over content marketing.

 

‘Kom alles te weten over het opzetten van een goede contentstrategie’

Handboek content marketing

Onze whitepaper over content marketing richt zich op ondernemers, marketing- en salesmanagers, die meer prospects via hun online kanalen willen converteren naar klanten.

Het bevat een uitgebreide handleiding om een goede strategie op te zetten en veel tips.

Stap 3. Maak deelbare video-inhoud

Video’s zijn niet zo gemakkelijk te maken als foto’s, echter, de statistieken laten zien dat ze meer betrokkenheid creëren en vaker gedeeld worden. Dat blijkt uit het gemiddelde engagement percentage, voor een video is dit 0,26% en voor alle berichten is dit gemiddeld 0,18%.

Video’s publiceren is niet alleen goed voor engagement, ze zijn ook goed voor product informatie. Met organische video’s laat je jouw publiek kennis maken met jouw producten en de toegevoegde waarde van deze producten. Uit een onderzoek van Facebook bleek dat 48% van de deelnemers aan het onderzoek beweerden dat ze na het bekijken van een product video op Facebook ook daadwerkelijk over gingen tot de aankoop van het product.

Ook als je geen ervaring hebt met het maken van filmpjes is het tegenwoordig gemakkelijker dan ooit om professionele video’s te maken en deze te publiceren op Facebook.

Via onderstaande link leer je stapsgewijs hoe je een goede video kunt maken waarmee je je brand kunt boosten: https://adespresso.com/blog/facebook-video-ads-guide/ 

 

Stap 4. Post regelmatig en op strategische tijden

Het posten van een bericht op Facebook is net zo belangrijk als de inhoud van je post. Verbeter de resultaten van jouw organische bereik door goed na te denken over de frequentie en het tijdstip van jouw content.

We starten met de frequentie. Bepaal eerst voor jezelf hoe veel kwalitatieve content jij wekelijks kunt creëren. Zoals hierboven ook al aangegeven geeft het algoritme van Facebook prioriteit aan content die veel reacties en opmerkingen genereren. Het maken van boeiende content kost tijd en energie, dus houd in de planning rekening met jouw bandbreedte.

Maar wat is dan die frequentie? Volgens Facebook is dit minimaal 2 à 3 keer per week. Zij pleiten ervoor deze frequentie aan te houden om jouw brand te boosten en stevig te verankeren in de hoofden van jouw lezers.  

En welk moment op de dag is het meest ideale moment? Hootsuite ging op zoek naar het antwoord op deze vraag en onderzocht de momenten waarop berichten de meeste klikken kregen. Echter, het beste moment voor jouw content is heel erg afhankelijk van jouw publiek. Dit moment kun je als volgt achterhalen:

  • Het gebruik van Facebook Analytics,
  • Voer een aantal A/B-testen uit,
  • Ontdek wanneer jouw concurrenten posten.

Wil je meer leren over de frequentie en het juiste moment voor een maximaal organisch bereik op Facebook? Klik dan op onderstaande link voor meer instructies en informatie: https://adespresso.com/blog/best-time-to-post-on-facebook/ 

 

Stap 5. Werken aan loyale fans

Trouwe fans houden van jouw product en zijn ambassadeur voor dat product op Facebook. Deze fans zijn belangrijk omdat ze kritisch zijn, jouw content delen, dit van commentaar voorzien en de interactie zoeken met jouw berichten. Deze interactie stimuleert het algoritme van Facebook jouw berichten als interessant te beoordelen en daarmee vergroot je de kans dat jouw content op de timeline van anderen wordt geplaatst.

Dat klinkt natuurlijk goed maar hoe vergroot ik het aantal fans?

Allereerst is het belangrijk dat je beschikt over een geweldig product of dienst maar dat laten we aan jou over. De volgende stap is het opbouwen van een community op Facebook waar alle fans samenkomen, jouw content bespreken en enthousiast zijn over recente berichten en aanbiedingen.

Deze Facebook groepen functioneren als klankbord die jou op een beslissend moment helpen jouw content zover mogelijk te laten bereiken op Facebook. De betrokkenheid (engagement) binnen groepen van minder dan 10.000 mensen is 0,52% terwijl de betrokkenheid van een gemiddelde post 0,18% is.

Zodra je merk loyaliteit heeft bereikt kunnen jouw fans jou helpen met kant-en-klare organische content. De inhoud van deze content wordt door jouw fans samengesteld en vervolgens door jou gedeeld.  

Gebruikersvriendelijk gegenereerde content staat als een huis:

  • Je hoeft het niet zelf te creëren,
  • Het is waarschijnlijker dat het door lezers als authentiek wordt beschouwd,
  • Het wekt vertrouwen in jouw producten.

Door jouw fans/gebruikers gegenereerde content is echt een win-win situatie. Het vergroot jouw organische bereik en door de loyaliteit van jouw fans te benutten ben je in staat andere consumenten te overtuigen om jou een kans te geven. 

 

Stap 6. Wees niet bang af te wijken van het gebruikelijke

Vertrouw niet alleen op bewezen strategieën. Experimenteer ook met jouw organische content om te zien hoe jouw doelgroep hierop reageert met als doel jouw fans nog meer te boeien en nog meer te laten delen. Hieronder een aantal content ideeën om te beoordelen of dit werkt voor jou en jouw organische content.

Facebook Live

Facebook Live realiseert zes keer meer interactie dan de reguliere Facebook video’s.

Competities

Facebook competities zijn een andere grappige manier om engagement te realiseren.

Facebook stories

Facebook verhalen zijn ideaal voor het rechtstreeks bereiken van jouw doelgroep omdat ze niet worden beïnvloed door de algoritmes van Facebook. Facebook verhalen duren slechts 24 uur, ze zijn fun en de inhoud kan experimenteel zijn.

Content curation

Dit betreft content dat gaat over inhoud en het vakgebied van andere mensen. Het is eenvoudig om samen op te zetten en vergoot je netwerk met anderen. Zo laat je zien een autoriteit te zijn op jouw vakgebied.  

 

Conclusie voor meer organisch bereik op Facebook

Een sterke Facebook- strategie voor organisch bereik is nog steeds erg belangrijk.

Organische content blijft een belangrijk onderdeel van het opbouwen van een sterke positie op sociale media en jouw zichtbaarheid online. Het is een cruciale manier voor merken om community op te bouwen, vertrouwen te winnen van hun doelgroep en fans te vinden die het bedrijf omarmen en helpen groeien.

 

Bronnen:

Hootsuite: How the Facebook Algorithm works 

 

Leestips:

Pin It on Pinterest

Share This